Terug naar school is geen luxe.

Moderator: Sprezlaus

Matheus18

Re: Terug naar school is geen luxe.

Post by Matheus18 » Mon Oct 21, 2013 12:13 pm

Had inderdaad beter met lakverven begonnen aan de Troyan, dacht weer eens eventjes slim en zuinig te zijn.
Revell verf laat gewoon terug los en de heldere kleuren dekken onvoldoende, nu het grijs staat er op en het oranje al drie lagen, voor het geel toch maar wat anders aanschaffen.
Inmiddels zijn de motorkap en steun toegekomen en is de Troyan weer in zijn geheel, voor 11? kunt ge niet gaan sukkelen.
Mits ik de laatste tijd hier ook over laders lees, misschien dit maar eens bijplaatsen, je weet nooit waar het goed voor is.
Onze club bevind zich in agrarisch gebied, een vaste constructie zoals een cantine mag er niet geplaatst worden, nu is het toch wel belangrijk dat er een inkomen is om kosten te dekken, het gras houd zich niet vanzelf kort, dus verkoop van frisdranken is wenselijk.
Ook wat stroom om laders aan te hangen is ook mooi meegenomen, mits we enkel electro vliegen, gaan we geen lawaaierige generator plaatsen, werkt alleen maar storend.
Daarom werd er het volgende samengebouwd.

Image
Vooreerst een tweedehands campingwagentje, alles moet s'avonds terug van het veld.
Een zonnepaneel werd aangeschaft met omvormer, wat bij huizen werkt, kan hier ook, de stroom word opgeslagen in een zware batterij van een autobus, hiervan word de stroom afgetapt en worden de messing staven van stroom voorzien, zo kunnen er laders op aangesloten worden, het ganse ding is voor kortsluiting beveiligd, net als de messing staven gewoon kunnen met de hand aangeraakt worden.
Dus stroom hebben we, en nog stil ook:

Image
Plaatsen we ook een frigo in het aanhangwagentje en kan er gekoelde drank gekocht worden, bier ga je bij ons niet vinden, we zijn een vliegclub en daar hoort deze drank niet thuis, daar heb je cafe's voor.

Johan.
Futaba 8J
Begin bouw Short S23 Empire vliegboot, gewoon om iets te doen.

Dries

Post by Dries » Mon Oct 21, 2013 1:03 pm

Netjes hoor die zonnepaneelinstallatie, en nog milieuvriendelijk ook. :handgestures-thumbupleft:

Er is research naar fotocellen die electriciteit via fotosynthese leveren, ze werken met gras dacht ik en zou ook aanzienelijk sterker zijn dan conventionele fotocellen.
Hehe wou dat even zeggen. :D
What goes up...

Matheus18

Post by Matheus18 » Mon Dec 30, 2013 2:29 pm

Het is weer maar eens gebleken, Onze vlaamse weermannen kunnen het weer nogal voorspellen.
Voor Zaterdag werd er regen gegeven en het was de perfecte dag om te vliegen.
Mits alles bij mij in winterrust ligt opgeborgen, dacht ik zo, morgen gaan ze mij niet vangen.
De Beaver uit zijn slaap gehaald, batterij van de zender bijgeladen en een lipo, voor Zondag klaar om te gaan vliegen in geval van.
En inderdaad, buiten wat zware bewolking in de voormiddag, in de namiddag weer de zon, ditmaal met wat meer wind, maar dat hindert niet.
Is het nu van de kou, of komt het nu van de manier waarop de Chinezen lijm gebruiken, de beaver stond klaar voor de start effe gas er op en de neus vertrekt en de rest blijft staan?????

Image
Het zal de lijm zijn, bij nazicht valt er enkel links onderaan wat lijm te bespeuren, de rest van het motorspant bleek enkel door het folie vastgehouden te worden.
Reden dus om voortaan mijn toestellen maar eens eerst grondig te herlijmen, het spreekwoord; met alle Chinezen maar niet met den dezen vind hier blijkbaar een toepassing.
Enfin, buiten de prop stuk en wat schade aan de motorkap valt het te herstellen, maar mogen zou het toch niet.

Image
Mits mijn echtgenote er in slaagt om luchtballonen te brijen, maar eens vragen of ze dit ook voor een vlieger kan, zou wel mooi zijn en misschien beter dan de Chinese arf's.

Johan.
Futaba 8J

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Mon Dec 30, 2013 8:17 pm

Dat is nog zo slecht niet gezien en als hij u niet meer aanstaat kan je hem uittrekken en je vrouwtje met de gerecupereerde wol een andere laten brijen. :smiley_lol:
Wat je toestel betreft Matheus dat is balen man en zou toch niet mogen gebeuren hee :naughty: maar nog een geluk dat het op de grond is gebeurt, tijdens de vlucht had het veel slechter geweest met een fatale crash tot gevolg. :scared-eek:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Dries

Post by Dries » Tue Dec 31, 2013 8:33 am

En die neus,vloog die goed ? :smiley_lol: :D
What goes up...

Matheus18

Post by Matheus18 » Wed Jan 01, 2014 12:48 am

De neus had er wel zin in, maar de motorbedrading dacht er anders over. :confusion-scratchheadyellow:
En dan eindelijk zijn de vermoeiende laatste dagen van 2013 voorbij, begon voor mij al op 24 December,43 jaar gehuwd, 25 December kerstmis, 28 December verjaard en nu het nieuwe jaar in.
Ik leef nog,DUS AAN IEDEREEN, HAPPY NEWJEAR.
:sante: :sante: :sante: :sante: :sante: :sante: :sante: :sante:

Johan.
Futaba 8J

Dries

Post by Dries » Wed Jan 01, 2014 12:39 pm

Ben wat laat maar proficiat 43jaar getrouwd al da's niet slecht eh, ook een gelukkige verjaardag en de beste wensen voor het nieuwe jaar ! :sante:
What goes up...

Greywulf657

Post by Greywulf657 » Fri Nov 25, 2016 12:30 pm

Matheus18,

Best wel leuke leesvoer :smile:
Ik heb ook dit toestel aangekocht in 2015, maar het was met een 27Mhz zender & ontvanger.
De zender had een schuifregelaar aan de achterzijde voor de trottle en dit werkte langs geen kanten :doh:
dan heb ik maar alles d'eruit gegooid en vervangen door een brushless motor en esc.
Na wat geklooi toch de motor aan de gang gekregen, maar het probleem is dat ik de CG niet goed krijg, heb er
al voor 20 gr lood toegevoegd maar bij het balanceren met de vingertoppen blijft hij staartlastig.

Wat zou de oorzaak daarvan zijn ?

Rudy

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Sat Nov 26, 2016 10:01 am

Ja ...... dat is al een tijdje geleden hee, ik heb het topic eens herlezen zodat we terug weten waarover het gaat. :mrgreen:
Ik denk naar wat ik kan opmaken zat er origineel een borstelmotor in en een NiCd batterij, en daar zal je probleem wel zitten. :?
Een borstelmotor is een stuk zwaarder dan een borstelloze motor (kan gemakkelijk het dubbele wegen), alsook het gewicht van een NiCd batterij is veel zwaarder dan een lipo met hetzelfde vermogen. Aangezien de motor volledig vooraan in de neus zit maakt dat gewichtsverschil rap veel uit voor het bepalen van het zwaartepunt.
Lood aanbrengen om het zwaartepunt goed te krijgen zou ik niet doen, dat is dood gewicht waar je niets aan hebt. Je kan het nodige gewichtsverschil beter benutten met een zwaardere lipo en deze zover mogelijk naar voor brengen (als dat kan natuurlijk)
Hou ons op de hoogte :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Greywulf657

Post by Greywulf657 » Sat Nov 26, 2016 10:49 pm

Ja René, je hebt gelijk, het was een borstel motor en de ontvanger en andere electronica was geïntegreerd. :?
Probleem is dat de batterij tray onderaan de romp is en alleen een niet te grote batterij past erin.
Misschien kan ik een grotere batterij in de romp installeren ipv in de batterij tray. :?:

Rudy

Post Reply

Return to “Beginners”