Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post Reply
User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by ReneDL » Fri Jun 05, 2015 12:02 am

Na de zoveelste kapotte motor alle elektronica uit de heli gesloopt.
DSCN0202.JPG
DSCN0202.JPG (187.04 KiB) Viewed 8949 times

Naar gepaste onderdelen gezocht en deze besteld:
Hoofdmotor => https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... ouse_.html
Regelaar => https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... oller.html
Staartmotor => https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... _10g_.html
Regelaar => https://www.hobbyking.com/hobbyking/sto ... oller.html
Nog een gepaste gyroscoop https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-g ... -gyro.html wat draad en verbinding materiaal en het monteren kon beginnen.
Aanpassen en monteren hoofdmotor
DSCN0201.JPG
DSCN0201.JPG (163.24 KiB) Viewed 8949 times

Monteren regelaars en gyro
DSCN0200.JPG
DSCN0200.JPG (167.4 KiB) Viewed 8949 times

Aanpassen en plaatsen staartmotor
DSCN0199.JPG
DSCN0199.JPG (160.15 KiB) Viewed 8949 times

Met dat als eindresultaat
DSCN0198.JPG
DSCN0198.JPG (160.37 KiB) Viewed 8949 times

En hij vliegt nog goed ook :dance: :handgestures-thumbupleft: na veel bloed zweet en tranen :? :liar: :mrgreen:
Het grootste probleem was dat ik nergens op het net of forums een deftige uitleg kon vinden voor het afregelen en instellen van de FP heli met twee borstelloze motoren voor de Spektrum DX6. :confusion-scratchheadyellow:
Het toewijzen en instellen van de nodige schakelaars was geen probleem daar is er genoeg over te vinden.
Maar .... nergens is er iets te vinden voor het instellen van de waarden van de mixer voor het samenwerken van de twee brushless motoren en het instellen en afregelen van de gyro. Na vele uren :confusion-waiting: van instellen, uitproberen en aanpassen zijn we uiteindelijk tot een goed resultaat gekomen. Ik ga proberen van morgen een filmpje te maken als het weer en de wind toelaatbaar is. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by ReneDL » Fri Jun 05, 2015 10:32 am

Ondanks veel wind het beloofde filmpje :glimlach4:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Jesse
Posts: 269
Joined: Wed Oct 16, 2013 12:12 am

Re: Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by Jesse » Fri Jun 05, 2015 5:02 pm

Mooie ombouw, en als die nu goed vliegt lijkt het me zeker wel waard :D

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by ReneDL » Tue Jun 09, 2015 11:30 am

Hij vliegt zeker een stuk beter :handgestures-thumbsup: , door de snellere reactie op de stick commando's (meer instelmogelijkheden via servo travel, Dual rates en Expo met de DX6)
Ook de reactie met de brushless motoren is veel beter, er is een veel snellere acceleratie zowel op de hoofdrotor als op de staart.
Het is wel nog even wennen en hier en daar misschien nog een beetje bijregelen maar het komt zeker goed. :handgestures-thumbupleft:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by ReneDL » Sun Jun 14, 2015 4:49 pm

De brushless V913 doet het meer dan goed, deze morgen de eerste vlucht pas kunnen maken rond 9 uur (voordien te veel mist), inmiddels de vierde vlucht achter de rug en aan het laden voor de vijfde en hoop er vandaag nog een paar meer te kunnen maken :flyaway: de lol zit er goed in. :dance:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

maken van nieuwe staartmotorhouder

Post by ReneDL » Tue Jun 30, 2015 8:14 pm

Gisteren onze grijze massa eens laten werken :confusion-confused: en een nieuwe staartmotorhouder ontworpen voor de V913
staartmotorhouder V913.PNG
staartmotorhouder V913.PNG (43.72 KiB) Viewed 8798 times

Vandaag wat draai, frees en boorwerk gedaan en ziehier het resultaat
DSCN0212.JPG
DSCN0212.JPG (184.05 KiB) Viewed 8798 times
DSCN0213.JPG
DSCN0213.JPG (150.53 KiB) Viewed 8798 times
DSCN0214.JPG
DSCN0214.JPG (208.07 KiB) Viewed 8798 times

Ziet er goed uit hé ...... al zeg ik het zelf :glimlach4: het verschil met voordien is groot zie foto 2 van post#1
En ...... getest in de vooravond (met redelijk veel wind) en goed bevonden, de staart houd zich strak en de heli reageert zeer goed. :handgestures-thumbupleft:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by ReneDL » Thu Jul 09, 2015 11:28 am

Voor de geïnteresseerden bovenste tekening is voor de ombouw V913, onderste voor de ombouw van de V912.
Staartmotor-houder V913.PNG
Staartmotor-houder V913.PNG (56.48 KiB) Viewed 8604 times
Staartmotor-houder V912.PNG
Staartmotor-houder V912.PNG (60.68 KiB) Viewed 8604 times


Moet ook te maken zijn met een 3D-printer :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

booster666
Posts: 1384
Joined: Fri May 14, 2010 6:38 pm

Re: Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by booster666 » Tue Jul 14, 2015 10:42 pm

dat moet inderdaad wel te doen zijn met een 3d printer, alleen de gaatjes hoef je dan nog te tappen en om het mooi te maken eens licht opschuren, maar verder is dit perfect te doen.
Al raad ik mensen die dit zouden doen van het te doen met PLA in de plaats van ABS, om het onderdeel zo stijf mogelijk te hebben om geen rare vibraties te veroorzaken...
Mvg
Kevin
auto's: HPI baja 5b ss , tomahawk st, rustler vxl, losi micro crawler, sprint 2 flux, ...
vliegtuigen: funcub, sonic 185, pilatus pc-9 (restauratie), bonsai, ...
heli's: esky belt-cp V2 , KDS 450 s

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by ReneDL » Mon Oct 10, 2016 7:28 pm

Gisteren middag de V913 gevlogen en de timer ingesteld op 12 min. na de vlucht de lipo geladen en er kon 1984mA in.
12 min. is een mooie vliegtijd en voor mij meer dan voldoende (je moet constant geconcentreerd kunnen blijven), en .... we hebben zo nog 266 mA in reserve :handgestures-thumbsup:
We hebben ook nog een betere batterijhouder gemaakt waardoor de lipo mooi volledig onder canopy zit. :handgestures-thumbupleft:
Met de voorgaande was de lipo bovenaan een beetje zichtbaar en was de canopy moeilijker te plaatsen. :roll:
De gewichten van de ingekorte flybar aangepast (aan beide zijden een schijfje bijgeplaatst om het gewicht te verdubbelen) de heli is nu nog wendbaarder en directer op de stick bewegingen. :dance:
Bovenaan de hoofdas onder de "Aluminium Cover" een kunststof dikte-ring geplaatst zodat de flybar uiteinden de canopy of de staartboom en gyro niet meer kan raken. :wink:
Een paar foto's:
V913 aanpassen flybar.JPG
V913 aanpassen flybar.JPG (159 KiB) Viewed 5698 times
V913 lipo op nieuwe houder.JPG
V913 lipo op nieuwe houder.JPG (180.33 KiB) Viewed 5698 times
V913 na aanpassingen.JPG
V913 na aanpassingen.JPG (169.65 KiB) Viewed 5698 times
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

User avatar
ReneDL
Site Admin
Posts: 6189
Joined: Wed Nov 28, 2007 7:53 pm

Re: Brushless ombouw V913 met los gekozen onderdelen

Post by ReneDL » Tue Oct 11, 2016 12:12 pm

Deze morgen rond 10uur een vlucht gemaakt van 12min. en 28sec. daarna onmiddellijk de temperaturen gemeten van :
Buiten temp. 13°C
Hoofdmotor temp. 28.4°C
Staartmotor temp. 18.8°C
Lipo temp. 22°C
Dat ziet er dus dik in orde uit, motoren en lipo zijn zeker niet overbelast :handgestures-thumbupleft: de lipo is aan het laden (2C) en binnen het half uur zien we wat het verbruik was ..... er kon 2041mA in de lipo van 2250mA.
Door de aanpassingen aan de flybar heb ik tijdens de vlucht ondervonden dat reactie van de heli heel wat directer en agressiever is geworden :o wat hem een heel stuk beweeglijker maakt en dat is dus zeker positief :handgestures-thumbsup:
Minderen of meerderen kan je gemakkelijk door in de zender "dual rate en expo" aan te passen via een meer standen schakelaar.
Als de wind niet toeneemt deze middag nog een paar (test) vluchtjes maken. :wink:
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Post Reply

Return to “Bouwverslagen”