Ombouw van FM 40 MHz naar 2.4G

Roger V

Re: Ombouw van FM 40 MHz naar 2.4G

Post by Roger V » Thu Apr 04, 2019 7:03 pm

Wil gaan voor deze welke je voorstelde https://hobbyking.com/en_us/zippy-5000m ... -pack.html maar dan klopt de stekker weer niet... De setkken die er zou moeten aanzitten is zo een witte zoals op onderstaande foto. Dien ik die dan zelf aan te passen? Oei oei oei...groot probleem.
Van zodra hier ik je licht op heb zien schijnen bestel ik de 3 zaken en dan zal ik weer komen zagen over hoe laden, enz... If you don't mind, ofcourse.
:angry-tappingfoot:
Attachments
20190328_123320.jpg
20190328_123320.jpg (124.54 KiB) Viewed 680 times
Hij die tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen maar hij die kan liegen kan daarom nog niet vliegen.

Roger V

Post by Roger V » Thu Apr 04, 2019 10:43 pm

Alvorens de 3 zaken te bestellen nog even een vraagje over die lipo.
De stekker van de lipo is niet dezelfde als deze aan mijn Futaba regelaar.
Hoef ik die dan te vervangen door zo een witte? Oei oei, ...
Hij die tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen maar hij die kan liegen kan daarom nog niet vliegen.

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Fri Apr 05, 2019 1:04 pm

Beste Roger,
Er zal inderdaad van stekker gewisseld moeten worden wat zeker geen probleem is. ;)
De kabeltjes van de oude lipo op zo een 5 a 6 cm van de stekker afknippen en de kabeltjes van de nieuwe lipo zo dicht mogelijk tegen de stekker afknippen (let wel op de kabeltjes EEN voor EEN doorknippen) anders heb je vuurwerk die je zeker niet wil hebben. :scared-eek:
Een paar stukjes krimpkous over de kabels schuiven van de nieuwe lipo, kabeltjes een stukje bloot maken, vertinnen en aan elkaar solderen. De krimpkous erover, krimpen en klaar is ..... er wel voor zorgen dat je dat kabel per kabel doet om ("vuurwerk" kortsluiting) te voorkomen. Er ook voor zorgen (opletten) dat je de + aan de + zet en de - aan de -. :!: :!:
Zie je dat niet zitten en ken je niemand in de buurt die dat kan, wil doen .... je weet me wonen hee. :wink: :D
Voor je verlichting heb je hier een heel simpel setje => https://hobbyking.com/en_us/1-10th-scal ... g-kit.html
en hier een meer uitgebreide set met meer mogelijkheden => https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-s ... ystem.html
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Roger V

Post by Roger V » Fri Apr 05, 2019 1:43 pm

Hartelijk dank, René. Zal alles bestellen en je op de hoogte houden. Kousen heb ik al, maatje 43.... :thinking:

Roger V

Post by Roger V » Sun Apr 07, 2019 6:34 pm

Zal nieuwe Tamiya (groot) stekkers moeten bestellen want de electriche draden van de oude batterijen zien vanbinnen groen (van colère)... Oxidatie of iets in die aard waarschijnlijk. Die zal ik hier ten landen in de gemeente met de grijze naam Muizen kopen.
Na 4 dagen eindelijk een reactie van Hobyking. Ze gaan de boel eerdaags opsturen. Chinezen in Holland zeker.... Louis Neefs zou gezongen hebben: Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb... :lach 1: Geen erg natuurlijk. Geen man overboord.

Roger V

Post by Roger V » Tue Apr 09, 2019 12:58 pm

Alles ontvangen van Hobbyking. Ging dus vlotjes.
De batterijstekker is dus een HXT4mm en die zou ik dus moeten veranderen door een Tamiya.
Maar nu zie ik dat de rode en zwarte kabels van de batterij 5 mm dik zijn en die van de Tamiya slechts 3 mm. Dus zullen die dikke HXT's niet in de Tamiya passen.
En nu? Foto's hieronder.
Attachments
20190409_123418.jpg
20190409_123418.jpg (59.54 KiB) Viewed 637 times
20190409_123350.jpg
20190409_123350.jpg (67.98 KiB) Viewed 637 times

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Tue Apr 09, 2019 1:56 pm

Beste Roger dat moet geen probleem zijn, gewoon de kabels van de lipo zo dicht mogelijk bij de stekker afknippen (EEN per EEN) een stukje krimpkous over de kabel schuiven de isolatie een stukje wegnemen vertinnen en aan de juiste tamiya kabel solderen, krimpkous op zijn plaats brengen en krimpen. En dan hetzelfde met de tweede kabel.
Als je de oude tamiya niet wil gebruiken kan je uit de lipo kabels wat draadjes knippen tot ze in de nieuwe stekker passen dan vertinnen en solderen. Ook weer stuk voor stuk.
Controleer eerst eens (even bellen) of ze bij "Albatros" wel tamiya stekkers hebben .... ik zie ze niet in hun assortiment staan maar mogelijks hebben ze die binnen.
De dikkere kabels aan de lipo zijn in verhouding met het vermogen dat deze kan leveren, dus je zal met je bestaande motor zeker geen stroom te kort komen. :wink:
OF .... je kan de stekker van de lipo laten zoals hij is en deze aan de regelaar veranderen door deze van HK => https://hobbyking.com/en_us/hxt-4mm-gol ... s-set.html OF.... deze van Albatros => https://www.albatrosmodelbouw.be/nl/ste ... 1pair.html dat moet ook lukken. :D
Groetjes ReneDL

Uit je fouten kan je leren <<Hoe sneller je ze maakt hoe meer tijd je hebt om ze te herstellen >>

Roger V

Post by Roger V » Wed Apr 10, 2019 11:47 am

Ritje naar Muizen gemaakt doch geen enkele muis gezien... :wink:
De oude snelheidsregelaar van Futaba zou niet geschikt zijn voor een lipo baterij (ze zou helemaal leeg kunnen en dan onbruikbaar worden).
Dan maar een nieuwe gekocht (zie foto) en een paar Tamiya stekkers.
En nu is het wachten op een goede ziel om de nieuwe stekkers aan de juiste bedrading te solderen.
Dacht de banden van de Kyosho Ultima te vervangen want de originele zijn verduurd maar helaas, de voorste (smalle) banden zijn niet meer te verkrijgen. En dat allemaal om de oude glories nog één keer te laten rijden. Mijn echtgenote vroeg of het pijn doet...
Wordt vervolgd.
Attachments
20190410_112842.jpg
20190410_112842.jpg (79.96 KiB) Viewed 616 times

ReneDL
Site Admin
RC interests:

Post by ReneDL » Wed Apr 10, 2019 2:20 pm

Roger V wrote:
Wed Apr 10, 2019 11:47 am
De oude snelheidsregelaar van Futaba zou niet geschikt zijn voor een lipo baterij (ze zou helemaal leeg kunnen en dan onbruikbaar worden). Dat is inderdaad waar maar... was op te lossen met dit simpele en goedkope apparaatje van 2.2€ of deze 2.62€ => https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm ... 2s-4s.html https://hobbyking.com/en_us/hobbykingtm ... 2s-8s.html
Dan maar een nieuwe gekocht (zie foto) en een paar Tamiya stekkers. Ziet er goed uit en zal zeker goed werken.
En nu is het wachten op een goede ziel om de nieuwe stekkers aan de juiste bedrading te solderen.
Als er niemand in je omgeving is die dat voor je wil doen .... je weet dat je altijd mag afkomen dan doe ik het wel voor U. :wink:
Dacht de banden van de Kyosho Ultima te vervangen want de originele zijn verduurd maar helaas, de voorste (smalle) banden zijn niet meer te verkrijgen. Bel of mail hier eens naar die zullen je zeker kunnen helpen met passende vervangwielen => https://www.toprc.nl/onderdelen-en-toeb ... en-velgen/
En dat allemaal om de oude glories nog één keer te laten rijden. Mijn echtgenote vroeg of het pijn doet... gelukkig niet hee en als je dat weer kan doen rijden .... dat doet dan dubbel deugd. :dance: :tevreden:
Groetjes ReneDL

Roger V

Post by Roger V » Thu Apr 11, 2019 1:02 pm

Bijna vuurwerk...
Gisteren mijn stoutste schoenen aangetrokken en eerst de plug van de regelaar vervangen door een Tamiya plug. Ging redelijk vlot. Was wel krimpkous vergeten te kopen.
Dan de kabels (één voor één) van de lipo onder handen genomen. De kabel zelf is 4 mm dik en dus veeeeel te dik voor de kleine contactjes van de Tamiya. De helft afgesneden, vertind en gesoldeerd maar dat trok dus op geen....je weet wel. En dan plots een vlammetje... Geen erg denk ik want ik leef nog.
De boel in de vuilbak gekieperd. Einde verhaal .
René, dank voor je steeds vriendelijke en goede raad.

Post Reply

Return to “Algemeen”